Cvičení pro nohy

Cvičení a péče o vaše nohy

Asi 80% populace trpí různými potížemi a vadami nohou. I nepatrné bolesti a vady nohou se zhoršují, neléčí-li se včas a správně. V převážné většině případů je možné vadám předcházet nebo je úspěšně léčit a korigovat. A to zejména:

  • prováděním speciálních cviků
  • používáním ortopedických a sportovních vložek
  • nošením zdravotně nezávadné obuvi

Lidská noha má několik funkcí:

  • přenáší a rozděluje zatížení těla
  • tlumí nárazy při chůzi
  • přizpůsobuje se terénu
  • je orgánem pohybu
  • podává zprávy o zevním prostředí

K plnění těchto funkcí je noha mimo jiném vybavena podélnou a příčnou klenbou. Podélná klenba je tvořena dvěma oblouky. Vnitřní oblouk je vyšší než zevní. Příčná klenba je tvořena jedním obloukem mezi palcovým a malíkovým kloubem.

Nejčastější získanou vadou je plochá noha. Vzniká přetížením nohy nošením těžkých břemen, dlouhodobým stáním, únavou nohou v nevhodné obuvi, nadměrnou hmotností, vrozenou ochablostí svalstva a cévními poruchami. Porušením podélné a příčné klenby vzniká plochá noha. Může vzniknout podélné plochonoží, nebo příčné plochonoží a nebo kombinace obou. Tyto vady se projevují poklesem kleneb. Obvykle jsou doprovázeny zvýšenou potivostí, otoky, zvýšenou únavou, pálením a někdy i nesnesitelnou bolestí a zhoršováním krevního oběhu.

Léčba spočívá:

- v nošení vhodné uzavřené obuvi (plná pata a špička), která svou konstrukcí odpovídá rozměrům nohy. Má dostatečný plošný a výškový prostor pro pohyb prstů. Výška podpatku by neměla přesáhnout u dětské obuvi 2cm i s podešví, u dámské obuvi 4 až 4 ½ cm, u pánské obuvi 2 ½ až 3 cm. Obuv by měla být opatřena pevným a dostatečně dlouhým opatkem.

- v používání individuálně zhotovených ortopedických vložek podle lékařského předpisu a lékařského vyšetření

- redukci váhy

- v denní péči o nohy (střídavé sprchování studenou a teplou vodou), masáží a chůzí na boso v nerovném terénu

- v cíleném cvičení

Vybrali jsme pro vás nejúčinnější nápravné cviky, které jsou vhodné pro každého jedince, zvláště děti.

Soustavné každodenní dokonale prováděné cvičení má velký význam pro zlepšení vad Vašich nohou a pohodlí při chůzi.

Cvičení pro nohy Cvičení pro nohy