Menu

Trápí Vás ploché nohy?

Cítíte často únavu nohou? Trápí Vás kolena nebo záda? 
Víte, že příčinou bolesti kolen, kyčlí nebo zad může být právě plochonoží? 

plochá noha

Plochá noha je nejčastější získanou vadou nohy. Vzniká porušením (poklesem) podélné nebo příčné klenby. 

Může tedy vzniknout podélné plochonoží, nebo příčné plochonoží ale i kombinace obou.

podélná klenba

Podélná klenba je tvořena dvěma oblouky. Vnitřní oblouk je vyšší než zevní.

příčná klenba
Příčná klenba je tvořena jedním obloukem mezi palcovým a malíkovým kloubem.

Proč klenba “padá”?

Propadnutí klenby lze obecně popsat jako povolení vaziva mezi krátkými svaly nohy a kůstkami nohy. 

Mezi velmi časté příčiny patří:
 přetěžování nohou v zaměstnání a při sportu
 snížené svalové napětí 
 nevhodná obuv 
 nadváha
 nesprávné držení těla
 cévní poruchy 
 hormonální změny
 úrazy 
 dědičnost

Jaké problémy nejčastěji
doprovázejí ploché nohy?

V závislosti na míře a druhu plochonoží se může vyskytnout:
 zvýšená únava a potivost nebo pocit chladu nohou
 trnutí nohou, otoky, pálení a někdy až nesnesitelná bolest
 otlaky a deformace prstů (hallux valgus, kladívkové prsty)
 zhoršování krevního oběhu
 negativní vliv na stav kolen, kyčlí i zad


bolest nohou

Jak můžete pomoci plochým nohám?


 Noste správnou obuv

Vhodná je uzavřená obuv (plná pata a špička), která svou konstrukcí odpovídá rozměrům nohy. Má dostatečný plošný a výškový prostor pro pohyb prstů. Výška podpatku by neměla přesáhnout u dětské obuvi 2 cm i s podešví, u dámské obuvi 4 cm, u pánské obuvi 2 až 3 cm. Obuv by měla být opatřena pevným a dostatečně dlouhým opatkem.


 Pravidelně cvičte

Je třeba mít ale na paměti, že používání ortopedických vložek by mělo být doplněno zdravým životním stylem a správným cvičením, které je pro nápravu i prevenci rozvoje problému dolních končetin nezbytné. Vybrali jsme proto pro Vás účinné kompenzační cviky, které jsou vhodné pro každého - nejen pro dospělé, ale i pro děti. Každodenní správně prováděné cvičení má velký význam pro zlepšení vad Vašich nohou a pohodlí při chůzi. 


 Používejte ortopedické vložky

Více o ortopedických vložkách najdete zde


 Denně pečujte o svá chodidla

Střídavé sprchování teplou a studenou vodou, masáže chodidel i chůze na boso v nerovném terénu budou mít blahodárný vliv na stav Vašich chodidel.